Groep 5
In groep 5 werkt juf Zoë
In groep 5 starten we elke ochtend en middag met een kwartier stillezen. Daarna bespreken we 's ochtends welke vakken we die dag hebben en of er voor de rest nog bijzonderheden zijn.
In de ochtend komen voornamelijk de basisvakken aan bod: rekenen, taal, lezen en spelling.In voorgaande leerjaren hebben de kinderen de basisbeginselen geleerd. In groep 5 wordt de leerstof complexer.Bij rekenen worden de getallen bijvoorbeeld groter en de sommen ingewikkelder.Voor elke leerling is er een Chromebook waarop zij via Snappet de verwerking van deze lessen maken. Op Snappet kunnen de kinderen oneindig veel opdrachten maken en kan de leerkracht goed volgen welke leerlingen nog moeite hebben met de lesstof. Zo kan de leerkracht de voortgang van elk kind goed monitoren en hier direct op inspelen. Juf Zoë stelt voor ieder kind ook een werkpakket samen. Grotendeels zit hier bij iedereen ongeveer dezelfde doelen in, maar er worden ook andere accenten gebaseerd op de behoefte van ieder kind.
In groep 5 ligt er veel nadruk op de technische leesvaardigheid. We maken hiervoor veel leeskilometers. We lezen samen, in tweetallen of alleen. We lezen in leesboeken, woordrijtjes of teksten die we ook voor andere vakken gebruiken. We doen dit soms met gebruik van een zandloper of timer, zodat we ook vloeiend en vlot leren lezen.
Tijdens het middagprogramma staan vakken zoals Engels, verkeer, schrijven, natuur & techniek, aardrijkskunde, geschiedenis en studievaardigheden op de planning. Bij dit laatste vak hebben we ook veel aandacht voor ‘leren leren’, zoals taakaanpak en reflectie op het werk.
De zaakvakken komen ook terug tijdens de wekelijkse cultuurmiddag op donderdag. Hierbij wordt groep doorbrekend gewerkt en is er aandacht voor wereldoriëntatie en kunstzinnige oriëntatie.
In groep 5 gaan we ook steeds meer begrijpen lezen. Woorden en zinnen lezen is één ding, maar begrijpen wat er staat is heel wat anders. Goed tekstbegrip is eigenlijk bij elk vak noodzakelijk. Bij de zaakvakken moet je teksten begrijpen, maar ook bij vakken zoals spelling, taal en rekenen heb je dit nodig om de opdrachten te kunnen begrijpen.
De kinderen gymmen twee keer in de week, waarvan ze één keer les krijgen van een vakdocent.
Uiteraard is er ook tijd voor creativiteit in de klas zoals met tekenen, knutselen, muziek en drama. Met deze vakken is er ook wat ruimte voor ontspanning. Want naast hard werken, moet het ook fijn (en soms ook gewoon gezellig) zijn op school.